$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

כולל בסיס צבאי: כל המתקנים בטוקיו

היכן יוזנק המרתון? כיצד מחולקים הענפים במיקומים השונים במרכז העיר? ומה עם מגרשי הכדורגל? על ההכנות של המארחת למשחקים הקרובים. התמונות בפנים. מקרא אולימפי, פרק ב'

ארד ירושלמי
ארד ירושלמי  05.07.21 - 17:48
(getty)
(getty)

היו רק שני מקרים בעבר בהם לקח יותר מארבע שנים בין שתי אולימפיאדות שונות, בשניהם זה היה בגלל ביטול עקב מלחמות העולם. המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020 ייצאו לדרך ממש בקרוב, בהפרש של 5 שנים מאז המשחקים הקודמים בריו דה ז'ניירו 2016, וכעת בירת יפן ניצבת בפני אתגר קשה ביותר - ניהול האולימפיאדה בצורה חלקה, בצל כל דאגות הקורונה שגרמו לדחייה מהקיץ הקודם לנוכחי. אז כיצד הממשלה התכוננה והיכן ייערכו כל התחרויות השונות? ברוכים הבאים לפרק ב' של סדרת הכתבות "מקרא אולימפי".

אחרי שבכתבה הקודמת פירטנו את הלו"ז ואת האירועים הבולטים, הפעם נתרכז בכל המיקומים בהם ייערכו המשחקים. טוקיו, העיר המאוכלסת ביותר בעולם עם מעל 37 מיליון תושבים במטרופולין כולו שמתפרש על פני כ-8,500 קמ"ר, תארח בפעם השנייה את האולימפיאדה ואפשר לומר שהרבה מהתשתיות הבסיסיות לקראת האירוח כבר היו לה, כגון הכבישים המתאימים ותחבורה ציבורית ברמה גבוהה. אבל מעל הכל, היו כבר לא מעט מתקני ספורט מוכנים, חלקם היו זקוקים לשיפוץ קל בלבד. חלקם אף נבנו בשביל המשחקים שהעיר אירחה באולימפיאדת 1964.

אולם, האתגרים של המארחת היו הרבה מעבר לתשתיות ולמגרשים. הנשיא של הוועדה המארגנת של המשחקים ביפן, יושירו מורי, נאלץ להתפטר בחודש פברואר האחרון בעקבות האשמות כלפיו בנוגע להתבטאויות סקסיסטיות. מי שהחליפה אותו בתפקיד היא סייקו האשימוטו, האישה היפנית בעלת הכי הרבה הופעות באולימפיאדות שונות (גם קיץ וגם חורף). בתקופה שלאחר מכן היה נדמה כי הוועדה שמה מאחור את הסאגה והצליחה להסיר את הצרות הפוליטיות בכדי להתרכז כמו שצריך בהכנות, כשמונו עוד מספר נשים לוועדה שכעת מכילה 42% נציגות נשית.

ובזמן שהיו עדיין הרבה מאוד סימני שאלה בנוגע לקיום המשחקים בעקבות גלי ההידבקויות במדינה, זאת לצד חוסר הוודאות בנוגע לדרך בה הממשלה והוועדה המארגנת יצליחו להבטיח את הבריאות של כלל המשתתפים והמשתתפות עם מגבלות שונות, בעולם כולו המשיכו לעקוב באדיקות בהתקדמות של ההכנות בכל הנוגע להכשרת מתקני הספורט נטו. אז, לפחות ממה שידוע כרגע - הכל מוכן בזמן. אמנם לא התקיימו כל אירועי המבחן שתוכננו, וכן הממשלה הוציאה הרבה יותר כסף ממה שקיוו בעיקר לנוכח הדחייה בשנה, אבל זה לא ישנה את העובדה שיפן עבדה בשנה האחרונה והגיעה למצב שהיא יכולה לארח את אירוע הספורט הכי גדול בעולם.

פירוט המתקנים
בסך הכל, 40 מתקנים ומגרשים שונים יארחו את האירועים והתחרויות בכל 33 הענפים. האזור המרכזי של העיר חולק לשניים על פי המיקומים של המתקנים, זאת בכדי להקל על הספורטאים/ות, הקהל והתקשורת. האזור הראשון במרכז העיר נקרא "heritage zone" ("אזור המורשת" בתרגום חופשי). הוא נמצא באזור העסקים המרכזי של העיר, צפון מערבית מהכפר האולימפי בו ישהו הספורטאים/ות, והוא מכיל את האצטדיון הלאומי בו יתקיימו טקסי הפתיחה והסיום, תחרויות האתלטיקה וכן משחק הגמר של הכדורגל נשים.

באזור זה קיימים גם מתקני הספורט בהם ייערכו תחרויות הג'ודו והקראטה (אולם "ניפון בודוקאן"), הכדוריד (אולם "יויוגי"), האגרוף (אולם "קוקוגיקאן"), הטניס שולחן (האולם המטרופוליטני של טוקיו) והרמת המשקולות (אולם "הפורום הבין לאומי של טוקיו").

החלק השני באזור המרכזי בעיר הוא אזור הנמל, בו יש 13 מתקנים שונים בשביל 15 ענפי ספורט, כולל מרכז השחייה העצום בו יתקיימו תחרויות השחייה הרגילות, השחייה האמנותית והקפיצות למים. באי המלאכותי הענק שבתוך הנמל, אריאקה, ישנם האולמות המפוארים שיארחו את משחקי הטניס, הכדורעף, ההתעמלות מכשירים והתעמלות אמנותית וכן אירועי האופניים BMX והסקייטבורד. עוד באזור הנמל: המתקנים של הקיאקים, חתירה, הוקי, חץ וקשת, כדורמים, כדורעף חופים, טיפוס ורכיבה על סוסים. בנוסף, באי מלאכותי אחר שנקרא אודייבה יוזנקו תחרויות הטריאתלון והשחייה במים פתוחים.

כעת נעבור למתחמים ומתקנים שנמצאים מסביב למרכז העיר, ברדיוס של לפחות 8 ק"מ בחוץ, ברחבי המטרופולין. הענף הבולט שם הוא הכדורסל, שמשחקיו יתקיימו באולם "סאיטמה סופר ארנה" שנמצא הרחק צפון מערבית מהמרכז. בדרום מערב ישנו חצי האי "אנושימה", שם ייערכו תחרויות השייט. במזרח טוקיו, סמוך לעיר הקטנה צ'יבה, ממוקם מרכז ספורט עצום שיארח את משחקי הסייף, הטקוואנדו וההיאבקות. ושימו לב לזה - המתחם שבו ייערכו תחרויות הקליעה הוא למעשה בסיס צבאי שנקרא מחנה אסאקה, צפון מערבית לעיר.

אצטדיון יוקוהאמה שמדרום מערב לעיר יארח את מרבית משחקי הבייסבול, פרט לשני משחקי הפתיחה (אחד בגברים ואחד בנשים) שיתקיימו באצטדיון אחר ליד העיר פוקושימה שבכלל נמצאת בצפון המדינה. כמו כן, ברדיוס יחסית גדול מסביב למרכז העיר יתקיימו גם תחרויות הבדמינטון, הרכיבה על אופני כביש ואופני הרים, הגולף וגלישת הגלים.

וכעת נעבור למה שיקרה כחלק מהאולימפיאדה ויהיה הכי רחוק מחוץ לעיר טוקיו. מדובר ברוב משחקי הכדורגל (חוץ מהגמר של הנשים) ובמרתון ומרוצי ההליכה המהירה. השניים האחרונים, ששייכים לענף האתלטיקה, לא יתקיימו באזור של האצטדיון האולימפי או בכלל בעיר המארחת, אלא בעיר אחרת לגמרי הרחק בצפון. שני אירועים אלה יוזנקו בפארק "אודורי" המרשים שבעיר סאפורו הממוקמת באי העצום הצפוני ביותר ביפן, הוקיידו.

באשר לכדורגל, שבעה אצטדיונים נבחרו לארח, כולל האצטדיון האולימפי שבמרכז טוקיו וכן "אצטדיון טוקיו" הנמצא ליד העיר צ'ופו שמעט מערבית לבירה. שאר חמשת האצטדיונים שנמצאים רחוק יותר: יוקוהאמה (יחסית קרוב לבייסבול), סאיטמה (יחסית קרוב לכדורסל), מיאג'י (ליד העיר ריפו בצפון המדינה), קאשימה (מזרחית לעיר הבירה) וסאפורו (העיר שמארחת את המרתון).

כל זה עדיין מבלבל? ייתכן. בכל אופן, כולנו תקווה שלא יהיו תקלות על מנת שהמשחקים האולימפיים הקרובים יסתיימו בשלום. נתראה בפרק ג'.