$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נכנסת למים: גורבנקו, הדבר הבא בשחייה

ההתלבטות בין שחייה להתעמלות אמנותית, הנתונים המטורפים, הסיכוי למדליה והחבר המיוחס. פרוייקט מיוחד: כל מה שאתם צריכים לדעת על כוכבי המשלחת. מתחילים עם אנסטסיה גורבנקו

שירי אלג'ם
שירי אלג'ם  16.07.21 - 19:00

בעוד מעט יותר משבוע ייצאו לדרך המשחקים האולימפיים בטוקיו, בצל מגיפת הקורונה שמשתוללת בעולם והביאה את העיר המארחת להחליט כי תאסר כניסת צופים לאצטדיונים השונים. אם זה ישפיע על הספורטאים הישראלים או לא, נדע בקרוב, אבל רגע לפני שהתחרויות יוצאות לדרך החלטנו לסמן עבורכם שבעה יהלומים נוצצים במשלחת של קרוב למאה ספורטאים. אלה שעשויים לחזור עם תכשיט נוצץ על הצוואר, אבל לא רק, אלא גם להוות השראה ודוגמא עבור המשלחת כולה. יוצאים לדרך!

הראשונה היא ההבטחה הגדולה ביותר במשלחת - אנסטסיה גורבנקו. היא רק בת 17, אבל גם אחת הספורטאיות המעניינות במשלחת הישראלית למשחקים האולימפיים בטוקיו. בשנתיים האחרונות היא מוגדרת "השם החם" של השחייה הישראלית, למעשה מאז ששברה לראשונה את השיא הישראלי ב-200 מעורב אישי אי שם ב-2018. מאותו רגע היא פשוט לא עצרה, כשנקודת השיא הייתה הזכייה ההיסטורית שלה במדליית הזהב ב-200 מעורב אישי באליפות אירופה בסוף מאי בבודפשט.

גורבנקו נולדה ב-7 באוגוסט 2003 לוולדימיר ולריסה, עולים מאוקראינה. ולדימיר הוא איש מחשבים, לריסה מורה לחינוך מיוחד. היא נולדה בחיפה וגדלה בקריות. גורנבקו היא האמצעית, ילדת סנדביץ', מבין שלוש בנות. אף אחד במשפחה לא עוסק בשחייה באופן מקצועני, אולם אביה, שהיה שחיין בצעירותו היה זה שעודד אותה להתאמן בשחייה. הוא בעצמו שוחה כיום באופן חובבני ואפילו משתתף בתחרויות המאסטרס של איגוד השחייה.

גורבנקו החלה את דרכה הספורטיבית בגיל ארבע באולם ההתעמלות האמנותית, ובגיל שמונה התחילה במקביל גם אימוני שחייה. כשהייתה בת עשר והגיע הרגע לבחור ענף להתמקד בו, יחד עם הוריה היא בחרה בשחייה. "היה לי הרבה יותר קשה בהתעמלות, זה משהו שלא היה אצלי טבעי. השחייה באה לי יותר בטבעיות, היה לי יותר טוב במים", סיפרה גורבנקו.

היא התאמנה בקבוצת מכבי קריית ביאליק בהדרכתה של לודמילה זליצ'ונוק, ומספטמבר 2018, החלה להתאמן במרכז המצוינות לנוער של איגוד השחייה במכון וינגייט (הפנימייה). לגורבנקו, שמאוד קשורה למשפחתה, היה לא פשוט בהתחלה להסתגל למרחק מהבית, אך הבינה שזו ההחלטה הטובה מבחינה מקצועית.

היא תלמידת י"ב, אבל אתם יכולים לנחש לבד את התדירות שבה היא מגיעה לבית הספר. יחד עם זאת, היא לא מפספסת את הבגרויות ומקפידה לסדר את לוח הזמנים כך שהבגרויות שלה לא יפגעו. אגב, היא ודניס לוקטב, שחיין הנבחרת, הפכו לבני זוג בחודשים האחרונים. "נראה שהזוגיות הזאת עושה טובה לשניהם, גם אישית וגם מקצועית", אמר גורם באיגוד השחייה.

היום גורבנקו מחלקת את זמנה בין מרכז המצוינות של האיגוד בסן דייגו, תחת דייויד מארש יועץ העל של האיגוד, לבין מרכז המצוינות בווינגייט, תחת אהוד סגל. בשל הרמה הגבוהה שלה היא זוכה למעקב צמוד של מארש ויש לה אימונים רבים מאוד יחד עם שחייני העלית מכל העולם שמשתייכים למרכז שלו.

כמה הרמה גבוהה? כדי לסבר את האוזן נדבר במספרים. היא מחזיקה בתשעה שיאים ישראליים במשחים אישיים ושותפה לעוד שלושה שיאים לאומיים במשחי שליחים. גם בבריכות הקצרות (25 מטרים) היא מככבת עם שבעה שיאים ישראליים. במשחקים האולימפיים בטוקיו היא למעשה תוכל לשחות בכל משחה שהיא רק תרצה. מדוע? היא קבעה קריטריון A (המהיר יותר, הקשוח יותר)  בחמישה משחים שונים: 200 מטר מעורב, 100 חופשי, 100 גב, 100 חזה, 200 חזה, ויש לה קריטריון B (האיטי יותר בין השניים) בכל שאר המשחים. בשלב הזה אנחנו עדיין לא יודעים את רשימת המשחים הסופית שלה בטוקיו, להוציא את המשחה החזק שלה-200 מטר מעורב- ומשחה השליחים 4X100 מעורב מיקס, אותם היא תשחה בוודאות.

"לאנסטיה יש שילוב מדהים של כישרון, מחויבות לנסות לשפר כל הזמן את היכולות שלה, מוסר עבודה גבוה ואופי מאוד תחרותי", ניתח מארש בשיחה מארה"ב. לוקא גברילו, מאמן נבחרת השחייה אף הגדיל ואמר :"מבחינת פוטנציאל לטווח הרחוק, לקראת פריז 2024, יש לה את כל היכולות להיות מדליסטית אולימפית".

אז נכון שמדברים על גורבנקו כמישהי שתוכל לזכות במדליה אולימפית בעתיד, אבל חשוב להדגיש שבטוקיו המטרה היא לעלות לגמר אולימפי. נזכיר שהישג השיא של שחיין ישראלי במשחקים אולימפיים היה המקום השביעי בגמר של יעקב טומרקין ב-200 גב בלונדון 2012. "לתפוס מקום בגמר בבמה התחרותית ביותר זה אתגר לכל ספורטאי", אמר מארש והוסיף: "בשחייה הרבה מדינות משקיעות משאבים אדירים כדי להצליח, כך שזה הופך את המשימה להתברג בין שמונת הראשונים לעוד יותר מאתגרת". 

בואו נתמקד במשחה החזק של גורבנקו-200 מעורב אישי. התוצאה שלה שזיכתה אותו במדליית הזהב באליפות אירופה, 2:09.99 דקות, תדרג אותה ככל הנראה במקום העשירי בטוקיו. לגמר אולימפי עולות שמונה שחייניות במפתח של שתי שחייניות למדינה. המשמעות היא שגורבנקו נמצאת בהחלט בעמדה טובה לעשות את זה ולהתברג בין שמונה הראשונות, בהנחה גם כשבמאני טיים היא אפילו תשחה מהר יותר ותשפר את השיא שלה. מצד שני, יש שחייניות אדירות ששחו לאט יותר ממנה השנה, כמו למשל קטינקה הוסו, האלופה האולימפית במשחה הזה, אלופת העולם ושיאנית העולם, כך שההתברגות שלה בגמר תלויה כמובן מה שחייניות כמו הוסו יעשו. בכל מקרה, גורבנקו לגמרי שם ועלייה לגמר היא ריאלית לחלוטין. כמובן שאם היא תצליח לעשות זאת מבחינתה של גורבנקו בת ה-17 זה יהיה הישג מדהים. 

אחלו לגורבנקו בהצלחה ברשת החברתית >>