$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

חולם בגיאורגית: התקווה של ספרד בג'ודו

שראזאדשווילי מחפש היסטוריה, אבל לא שכח את המקורות

עומר שרעבי  27.07.21 - 10:41

מה משותף לכדורגלן אנדרס אינייסטה, הכדורסלן מארק גאסול והג'ודאי ניקולוז שראזאדשווילי? שלושתם יכולים להתגאות בתואר "'אלופי עולם" עבור ספרד. שני הראשונים הם ספרדים אותנטיים, מבטן ומלידה. אצל השלישי, שם המשפחה לא משקר. שראזאדשווילי מגדיר את עצמו חצי גיאורגי וחצי ספרדי ובמדינה שאימצה אותו כבר מצאו לו כינוי: ״ניקו״.

הוא נולד בבירת גיאורגיה, טביליסי, בשנת 1996 ועזב אותה בגיל 14 יחד עם משפחתו בתקופת הסכסוך הצבאי בין רוסיה לגיאורגיה. בגיל צעיר הוא הכיר את ענף הג'ודו, עוד בימיו בגיאורגיה, מדינה שנחשבת לאחת המעצמות החשובות בענף. קטגוריית המשקל של ניקו, עד 90 ק״ג, היא קטגורית המשקל המוצלחת ביותר בתולדות הג׳ודו הגיאורגי עם שלוש מדליות אולימפיות מאז אתונה 2004.

בניסיון למצוא מסגרת להתאמן בה, הגיע שראזאדשווילי למועדון הג'ודו הקטן של חואקין רואיז, בעירייה ברונטה שבפאתי מדריד. רואיז הוא מאמן וג׳ודוקא אולימפי לשעבר שייצג את ספרד בשלוש אולימפיאדות. ״הוא המאמן הטוב ביותר שהייתי יכול לבקש, וגם האבא השני שלי", ציין ניקו, שהפך מהר מאוד לג׳ודוקא הכישרוני במועדון. המאמן הפך למנטור של התקווה הגדולה ביותר של הג׳ודו בספרד.

יש לא מעט ספורטאים שזונחים את מדינות האם שלהם, בעיקר בענף הג׳ודו, מכיוון שמדובר בפתרון שכיח עבור ג׳ודאים שחולמים על כרטיס למשחקים האולימפיים ולא משיגים אותו בשל ריבוי נציגים מאותה המדינה שמתחרים על כרטיס אחד בלבד. כזכור, כשירדן ג׳רבי ייצגה את ישראל בריו 2016, אליס שלזינגר התחרתה באותם המשחקים תחת דגל בריטניה. היא לא הראשונה לעשות זאת.

אצל ניקו הסיפור מעט שונה. מאז שקיבל אזרחות ספרדית הוא מייצג את ספרד בתחרויות בעולם ומתחרה תחת דגל ספרד. מצד שני, הוא אף פעם לא ויתר על המולדת שלו גיאורגיה ולמרות שגר בספרד, הוא טס לבקר במדינה בכל שנה. "האופי שלי הוא תערובת של גיאורגיה וספרד", סיפר בראיון ל-AS הספרדי, ״הגיאורגים הם לוחמים, בגלל ההיסטוריה שלנו כעם נרדף וכמדינה קטנה, תמיד היינו צריכים להילחם. זה הפך אותי למה שאני כיום".

שראזאדשווילי מגיע לטוקיו 2020 כמדורג הראשון בעולם ובכושר שיא, אחרי שזכה בזהב באליפות העולם האחרונה. ההגרלה שלו בטוקיו סבירה. הוא יפגוש את אלטנבאגנה המונגולי בקרב הראשון וברבע הגמר צפוי להצטלב עם המדורג שמיני בעולם, איגולניקוב מרוסיה. הג'ודוקא הרוסי, אלוף אירופה לשעבר, צפוי לתת פייט אמיתי לשראזאדשווילי אבל מבין היריבים המדורגים הוא יריב סביר שצריך לעבור. באולימפיאדה הקרובה לניקו יש הזדמנות להפוך לאלוף האולימפי הראשון של ספרד בג׳ודו הגברים ולרשום את שמו בספרי הימים של הספורט הספרדי, כן, גם אם הוא לא נשמע ספרדי במיוחד.