$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מניסיון התאבדות למשחקים האולימפיים: סיפורו של קייריל טצ'צ'ט

הספורטאי שייצג את נבחרת הפליטים ברח לאנגליה בגיל 19 ושרד מתחת לגשר בברייטון על פיסות מזון וללא פרוטה. מדיכאון שהלך והתעצם, עבר שיקום וצבר הישגים נאים בדרך לטוקיו

אורי בבליקי  30.07.21 - 20:43

מלבד רגעים ספורטיביים עוצרי נשימה, המשחקים האולימפיים מספקים לנו סיפורים על אנושיים שובי לב. אחד המרכזיים מביניהם בטוקיו 2020 הוא של מרים המשקולות קייריל טצ'צ'ט - ספורטאי קמרוני שעבר מסע נפשי הכולל ניסיונות התאבדות ודיכאונות עד לרגע אליו כל ספורטאי חולם להגיע- המשחקים האולימפים.

טצ'צ'ט נולד ביאונדה, בירת קמרון. בגיל 14 הוא החל להתמקצע בהרמת משקולות לאחר שראה תמונה של קרוב משפחתו שייצג את קמרון בתחרויות בין לאומיות במקצוע זה. חמש שנים מאוחר יותר הוא נסע לתחרות הבינלאומית הראשונה שלו כשטס לאליפות חבר העמים בגלאזגו, שם לא הותיר חותם מיוחד אך סיפורנו מתחיל בדיוק בנקודה זו .

מסיבות שאותן הוא לא מוכן לחשוף, טצ'צ'ט בחר שלא לחזור למולדתו וברח לאנגליה רק עם תרמילו, מעט בגדים וציוד הרמת משקולות. בסופו של דבר הוא חי למשך חודשיים מתחת לגשר בברייטון, עיר בדרום אנגליה. הספורטאי שרד על פיסות מזון וללא פרוטה, שם סבל מדיכאון עמוק שרק הלך והתעצם.

 בהמשך הוא נסע לשפת צוק בסאסקס במטרה לשים קץ לחיו, כשלמרבה המזל בדרכו לצוק הוא נתקל במודעה בדרכו של ארגון צדקה מקומי שמטרותו לספק תמיכה רגשית ללא עלות. טצ'צ'ט התקשר לקו הסיוע, שוכנע לחזור בו ותוך זמן קצר שתי ניידות משטרה הביאו אותו למקום מבטחים.

הספורטאי החל בתהליך שיקום ובתהליך הסדרתו החוקית במדינה, היה צורך במאבק משפטי של כשנתיים בהן הועבר לשלושה מתקני כליאה שונים עד שקיבל מעמד חוקי של פליט כשבמקביל הוא קיבל סיוע נפשי מה-NHS שדחפו אותו להמשיך להתעסק בהרמת משקולות.

לאחר שהסדיר את מעמדו במדינה, טצ'צ'ט החל בלימודים וסיים בהצטיינות תואר ראשון בבריאות הנפש .כיום הוא עובד בתחום למען הקהילה בפאתי לונדון כשבתקופת הסגר הראשון במשבר הקורונה הוא היה בחזית במקביל להיותו ספורטאי המתכונן לחוויה אולימפית.

באחד מהראיונות שלו באנגליה לעיתון ה''גרדיאן'' הוא אמר : ''בהתחלה הגעתי למדינה חדשה, לא הכרתי אף אחד והרגשתי בושה. אתה מרגיש אובדני כל הזמן כי אתה מרגיש פשוט חסר תועלת. כעת אני שמח להחזיר משהו למדינה, יש כאן חופש תנועה והרבה הזדמנויות.''

ברמה הספורטיבית, טצ'צ'ט חזר להתחרות באליפויות מקומיות באנגליה ואף זכה בכמה הישגים נאים. בשבת הקרובה הוא יתחרה במשחקים האולימפיים תחת משלחת הפליטים, בתחילת שנת 2022 הוא צפוי להגיש בקשה רשמית לקבל אזרחות במדינה במטרה להפוך לאזרח אנגלי ולהצטרף לנבחרת.

בעולם כיום ישנם כ-80 מיליון פליטים המפוזרים ברחבי הגלובוס, טצ'צ'ט ועוד 28 חברי נבחרת הפליטים ייצגו את אותם אנשים שנאלצו לברוח ממדינתם ולהתחיל חיים חדשים במדינה זרה. קייריל טצ'צ'ט יתחרה בתחרות הרמת המשקולות (96KG) ביום שבת בשעה 5:50.