$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

שנה לאולימפיאדה: הכוכבים של פריז 2024

ביום שאחרי בולט ופלפס, כולם מחפשים את הדמויות הבולטות הבאות של המעמד הכי גדול בעולם. מתכוננים למשחקים עם חמישה סופרסטארים שצפויים לתפוס את אור הזרקורים

ארד ירושלמי
ארד ירושלמי  26.07.23 - 16:09

מרגישים שזה מתקרב, מריחים את זה באוויר, אי אפשר כבר שלא להתרגש. בעוד בדיוק שנה מהיום יובער הלפיד האולימפי בנהר הסן בפריז, בטקס הפתיחה המרהיב שמצפה לנו במשחקים האולימפיים 2024. על כל ההכנות של בירת צרפת והחידושים לאירוע הגדול בעולם כבר נכתב לא מעט, וכעת ננסה להתייחס למה שמצפה לנו מזווית קצת אחרת.

הרי בסופו של דבר, צופים רבים ברחבי העולם נדבקים למסך הטלוויזיה או לאתרי האינטרנט והרשתות החברתיות במהלך משחקים אולימפיים על מנת לעקוב אחר הכוכבים הכי גדולים של עולם הספורט. אלה שהפכו לאייקונים, אלה שמספקים את הסחורה גם מבחינת הספורט עצמו וגם מעצם היותם דמויות בולטות וצבעוניות. בעבר, ולמשך שנים רבות, היה לנו בגזרה הזאת את את אוסיין בולט ומייקל פלפס במקביל, אך הם כבר פרשו מזמן. אז מי יתפוס את המקום באור הזרקורים?

באולימפיאדת טוקיו 2021, הראשונה ללא האצן הג'מייקני והשחיין האמריקני מאז פרישתם, קיבלנו את התחושה שיש קצת פחות ספורטאים להישען עליהם בהקשר הזה. קצת פחות דמויות בולטות וכוכבים זוהרים. התקווה הגדולה הייתה שסימון ביילס תהיה במרכז הבמה הזו ותתן "שואו" כפי שכולנו מכירים ממנה, בטח אחרי מה שהיא סיפקה בריו דה ז'ניירו 2016. המתעמלת אמנם הפכה לאחד הסיפורים היותר גדולים ומדוברים של הקיץ ההוא, בנושא חשוב ומעורר השראה ללא ספק, אבל זה עדיין לא היה הסיפור שהצופים קיוו לקבל ולדבר עליו.

לקראת פריז 2024 המצב נראה שונה. אז עכשיו צריך להתמקד ולדבר על הכוכבים הבאים, אלה שכבר הפכו לשם דבר בענף שלהם, גם בזכות ההצלחות שהיו להם עד כה וגם בעקבות הצבעוניות שהם מספקים, הקשר שלהם לקהל, הסיפור מאחורי הספורט עצמו, הגבולות שהם חוצים והמחסומים המדהימים שהם שוברים. אם לפני טוקיו חווינו סימני שאלה בנוגע ליום שאחרי בולט ופלפס, היום לפני פריז יש לנו כבר לא מעט סימני קריאה, עם ספורטאים וספורטאיות שזורחים, פרוספקטים נהדרים שאפשר לבנות עליהם לעתיד וגם כמה פרצופים וותיקים ומוכרים שפשוט אי אפשר להתעלם מהם בזכות מה שהם עשו עד היום. אז בואו נכיר חמישה מהם:

דויד פופוביץ', שחייה
כל המומחים יסכימו עם האמירה הבאה - דויד פופוביץ' הוא הדבר הכי חם כיום ברחבי הגלובוס בענף השחייה. הרומני רק בן 18, וכבר יש לו שיא עולם שהחזיק 13 שנים על שמו (46.86 שניות ב-100 מטרים חופשי). עוד בגיל 10 הוא התחיל לנפץ שיאי נוער של רומניה, ומשם זה רק הלך והתפתח. לפני שלוש שנים, באולימפיאדת טוקיו, הפרוספקט האדיר היה בן 15 (הצעיר ביותר במשלחת הרומנית) והיה מרחק של 2 מאיות בלבד ממדליה במשחה ל-200 מטרים חופשי. הוא גם העפיל כבר אז לגמר של ה-100 מטרים חופשי. עבור שחיין אנונימי צעיר ממדינה שלא נחשבת לאימפריה בבריכה, מדובר בסיפור מדהים.

כיום הוא אלוף העולם המכהן בשני המרחקים האלה במשחה החופשי. באליפות העולם בקיץ הקודם הוא הפך לראשון מאז 1973 שזוכה בדאבל זהב ב-100 מטרים וב-200 מטרים חופשי. בסך הכל בשנת 2022 הוא קטף 20 מדליות זהב. ושוב נזכיר, הוא רק בן 18. ברומניה הוא סופר סטאר בלתי מעורער, כשבשנה שעברה הוא אף קיבל את אות "המסדר הלאומי כוכב רומניה" מהנשיא, שזהו העיטור הגבוה ביותר במדינה. בשנה הבאה בפריז הוא יגיע בתור המועמד הכי בולט לשתי מדליות זהב, כי לא נראה שיש מישהו בסבב שיכול לעצור אותו במשחים האלה בהם הוא מתמחה. מעניין אם הוא ישבור עוד שיאים.

יולימאר רוחאס, אתלטיקה, קפיצה משולשת
כולנו זוכרים את מה שעשתה הכוכבת העצומה מוונצואלה באולימפיאדת טוקיו. בקפיצה האחרונה שלה בגמר, היא ניפצה את שיא העולם באופן מדהים וקבעה 15.67 מטרים. מאז היא הספיקה לרשום שיא עולם נוסף, עם 15.74 מטרים באליפות העולם בבלגרד (באולם) אשתקד. לרוחאס יש גם מדליית כסף אולימפית מריו 2016, והיא אלופת העולם שלוש פעמים. מונופול לכל דבר. האתלטית בת ה-27 מכוונת לעוד זהב אולימפי בעיר האורות, ואין סיבה שהיא לא תשיג אותו. היא כבר הבטיחה השתתפות לאחר שבתחילת החודש זכתה בזהב במשחקי מרכז אמריקה והקריביים (ושברה שיא תחרות), כשכרגע היא הנציגה היחידה במשלחת של ונצואלה. לא סתם מכנים אותה ברחבי העולם "המלכה של הקפיצה המשולשת".

אבל מעבר להישגיות הספורטיבית המרשימה ביותר, רוחאס היא גם דמות אייקונית ומודל לחיקוי להרבה מאוד אנשים, בין אם לספורטאיות צעירות, לאנשים מקהילת הלהט"ב (שכן היא לסבית מוצהרת שגם נחשבת לפעילה במדינת הולדתה) או לכאלה ששואפים גבוה באופן כללי. היא גדלה במשפחה ענייה עם עוד חמישה אחים ואחיות, והבינה בעקבות היכולות הפיזיות שלה שהיא יכולה לממש את הפוטנציאל רק אם תעזוב להתאמן באירופה, וזה מה שעשתה. כמו כן, אי אפשר להתעלם מהשיער שלה, אותו היא נוטה לצבוע באירועים גדולים. בטוקיו היא צבעה בוורוד, בטענה שזה מסר לתקווה ולחוסן. בקיצור, כוכבת בכל מובן המילה.

טדי רינר, ג'ודו
יש הרבה ענפים בהם הדיון על ה-GOAT (הגדול בכל הזמנים) עשוי להימשך ללא סוף, גם אם נדמה שיש אחד שהתעלה לאורך ההיסטוריה מעל כולם. בכדורגל יש את אסכולת מסי מול אסכולת רונאלדו. בכדורסל יש שיגידו שלברון לעולם לא יהיה טוב יותר מג'ורדן בעוד אחרים יטענו שהוא מזמן עבר אותו. בטניס יהיו תמיד את אלה שישמרו אמונים לרוג'ר פדרר על פני השניים שעקפו אותו בכמות הזכיות בגרנד סלאמים. ובג'ודו? טדי רינר. נקודה. כי איך אפשר להתווכח עם 11 אליפויות עולם, 3 מדליות זהב אולימפיות (ועוד שתיים מארד), 5 אליפויות אירופה ורצף מדהים של עשור שלם עם 154 ניצחונות וללא הפסד? אי אפשר.

עד השנה, הצרפתי האגדי שמתחרה בקטגוריית המשקל הפתוחה (100+ ק"ג) לא התחרה באליפויות עולם מאז 2017, ובמאי האחרון הוא שבר את הבצורת עם זהב באליפות העולם בדוחא, זאת על מנת להראות שהוא חוזר לכושר לקראת המעמד הכי גדול שיש, ועוד במדינת הולדתו. סביר להניח שלצד קיליאן אמבפה (האוצר הלאומי של צרפת), הקהל הביתי באולימפיאדה הקרובה יתרגש מאוד לראות את הג'ודאי הענק עם הלב העוד יותר ענק. גם אנחנו לא יכולים לחכות לראות מה הוא יעשה שם.

סידני מקלופלין, אתלטיקה, ריצת 400 מ' משוכות
השם העולה ואחד המדוברים ביותר באתלטיקה בעולם. האתלטית היא שיאנית העולם בריצת 400 מטרים משוכות וגם האלופה האולימפית מטוקיו 2021 ואלופת העולם מאורגון 2022. היא ניפצה את השיא גם בבירת יפן כשהפכה לראשונה בהיסטוריה שיורדת מתחת ל-52 שניות, ואז שברה את השיא של עצמה פעם נוספת בארה"ב בשנה שעברה כשהפכה לראשונה בהיסטוריה שיורדת מתחת ל-51 שניות (השיא עומד כעת על 50.68 שניות). עם קצב התקדמות שכזה, כשהיא רק בת 23, אפשר רק לדמיין איזה גבולות היא מסוגלת עוד לחצות.

מקלופלין נחשבת לסלב בארה"ב, וזה ממש לא דבר של מה בכך להיחשב כסלב או כספורטאית כל כך מדוברת במדינה שהמשלחת האולימפית שלה בכל פעם כוללת 500-600 נציגים ונציגות. המדינה שזכתה בהכי הרבה מדליות אולימפיות בהיסטוריה זקוקה לדמות חדשה להישען עליה לקראת המשחקים בפריז, ואין ספק שמקלופלין, שזכתה בתואר האתלטית המצטיינת של שנת 2022 בעולם (וגם הכוכבת העולה ב-2018), היא המועמדת הכי מתאימה לתפקיד. לא סתם בעיר בה גדלה בניו ג'רזי יש כבר מגרש אתלטיקה מקומי על שמה. אז שווה לעקוב אחריה.

ארמנד "מונדו" דופלנטיס, אתלטיקה, קפיצה במוט
זה הספורטאי שכולם יעצרו את נשימתם במהלך המשחקים האולימפיים הקרובים, כפי שכולנו עשינו לפני כל זינוק של 100 מטרים עם בולט או לפני כל קפיצה לבריכה במשחה עם פלפס. השבדי בן ה-23 הוא הפרצוף החדש של האתלטיקה בעולם, ולמרות שהוא עוד יכול להשתתף בשתי אולימפיאדות נוספות אחרי הקרובה, יש לו כבר היום הספק די גדול, מה שהופך אותו לכוכב על בכל קנה מידה. דופלנטיס הוא האלוף האולימפי המכהן מטוקיו, אלוף העולם מ-2022 (גם בחוץ וגם באולם), זוכה הזהב פעמיים ברצף בדיימונד ליג וגם מחזיק בשיא העולם, תוך שהוא שובר את השיא של עצמו פעם אחר פעם באופן עקבי. כיום, השיא עומד על 6.22 מטרים (באולם, 6.21 בחוץ).

עוד מגיל צעיר "מונדו" סומן כספורטאי שיכול להגיע הכי גבוה שאפשר, תרתי משמע. הוא קיבל את תואר הכוכב העולה באתלטיקה בעולם ב-2018, לאחר שזכה בלא מעט תארים בגילאים הצעירים, ובהמשך כשהתחיל לנפץ שיאים בבוגרים, כבר הספיק לזכות פעמיים בתואר האתלט המצטיין של השנה בעולם (2020 ו-2022). אין קופץ במוט בהיסטוריה שעבר את קו ה-6 מטרים יותר ממנו, כך שמסתמן שמתפתח לנו GOAT חדש כאן. אף אחד לא מתחייב שהוא ישבור עוד פעם את השיא בעוד שנה בבירת צרפת, אבל הוא ללא ספק אחד האייקונים הכי בולטים (אם לא ה...) שכולם מחכים לראות. בקיצור, סמנו ביומן את ה-3-5 באוגוסט 2024, ונראה מה יהיה הרייטינג בדקה הספציפית בה השבדי יבצע את הקפיצה שלו.